مقدمه
واقعیت مجازی برای معماری، یعنی تکنولوژی تبدیل ایده ها به واقعیت دیجیتال، این فناوری نوین در واقع یک ابزار قدرتمند را برای ارائه طرح ها به مشتریان ارائه میدهد. این ابزار حرفهای به معماران این امکان را میدهد تا نقشههای خود را به واقعیت قابل لمس تبدیل کنند. این تجربه تعاملی باعث میشود مشتریان بازخورد فوری ارائه دهند و ارتباط و درک بهتری از طرح پیشنهادی داشته باشند. بنابراین VR در معماری میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی برای کسب و کارهای تخصصی در این حوزه تبدیل شوند. در این مطلب از بلاگ زیوان پلاس قصد داریم در همین زمینه با شما صحبت کرده و کاربرد این فناوری در معماری را توضیح دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.
خدمات واقعیت مجازی زیوان پلاس را در این صفحه دنبال کنید:(واقعیت مجازی)
ضرورت استفاده از واقعیت مجازی برای معماری
یکی از جنبههای چالش برانگیز حرفه معماری، تسلط بر هنر متقاعد کردن مشتریان است. اینکه معماران کاربران را متقاعد کنند که طراحی در دستانی امن است و دقیقاً شبیه یا بهتر از آنچه تصور میکنند به نظر خواهد رسید. این ماهیت رشتههایی است که با خلاقیت سروکار دارند. وقتی صحبت از تخیل خلاقانه و نحوه شکلگیری محصول با تاکید به نمونههای اولیه میشود، کاربر میتواند تیری را در تاریکی بزند و اعتماد کند. اما، با گذشت زمان، تکنولوژی نیز در حال تغییر و پیشرفت است. ظهور واقعیت مجازی برای معماری نه تنها برای پر کردن شکاف بین طرح و واقعیت، بلکه برای افزودن برتری به ارائههای معماری بسیار تاثیرگذار است.
بهطور کلی استفاده از این تکنولوژی، یک تغییر رویه در نحوه کار معماران ایجاد کرده است. که در مراحل مختلفی مانند مفهومسازی طراحی، توسعه، نظارت بر طراحی، ارائههای معماری و مدلسازی اطلاعات ساختمان در حال شکلگیری و پیشرفت است.
واقعیت مجازی برای معماری همراه با تحول صنعت ساختمان
با توجه به وجود تعداد زیادی فناوری، سوالی که به ذهن میرسد این است که چه چیزی AR و VR را به تمرکز اصلی بر روی سیستمهای طراحی پیشرفته امروز تبدیل میکند؟ واقعیت مجازی برای معماری میتواند نحوه طراحی و تجربه درک فضای ساختمانها را به طرز شگفتانگیزی در این حوزه تغییر دهد. این فناوری همهجانبه امکانات هیجانانگیزی را برای معماران، طراحان و دانشجویان به طور همزمان ایجاد کرده است. در ادامه بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه استفاده از واقعیت مجازی برای معماری روند انجام پروژهها و صنعت ساختمان را بهبود میبخشد.
تجسم طراحی با تمرکز بر واقعیت مجازی برای معماری
فرض کنید که قبل از ساختن خانه رؤیایی خود، میتوانید در آن قدم بزنید، در راهروهایش پرسه بزنید، فضاهایش را کاوش کنید و وسعت آن را حس کنید. نور خورشید از پنجرهها وارد فضا میشود و شما میتوانید میزان روشنایی فضا در روز را بررسی کنید. همچنین میتوانید متریالهای مورد استفاده را از لحاظ رنگ و بافت نقد کنید. سپس شما هدست واقعیت مجازی خود را برمیدارید و به جلسه معماری که در حال انجام است برمیگردید.
این فقط دیدن یک ساختار در آینده نیست، بلکه تجربه آن در زمان حال است. واقعیت مجازی در معماری شیوه طراحی معماران، درک مشتریان و نحوه تعامل همه ما با فضاهایی که هنوز ساخته نشده اند را متحول میکند. کاربرد VR در معماری، به طراحان این امکان را میدهد وارد یک محیط مجازی سه بعدی شوند. این نه تنها تجربه همهجانبهتری را فراهم میکند، بلکه امکان تغییرات و اصلاحات در زمان طراحی را نیز فراهم میکند. این موضوع باعث میشود تا طی فرایند طراحی تصمیمات دقیقتر و کارآمدتری را بگیرند.
پیشینه واقعیت مجازی برای معماری
داستان واقعیت مجازی برای معماری در دهه 1960 با نمایشگری روی سر یک دانشمند کامپیوتر بهنام ایوان ساترلند آغاز شد. گام مهمی که دری را به قلمروهای دیجیتال باز کرد. این تکنولوژی جدید به سرعت پیشرفت کرد، و در دهه 1990 شاهد طراحی مدارهای الکترونیکی یکپارچه در این فناوری بودیم.
در اواسط دهه 2000، معماران در حال ساخت مدل های سه بعدی از سازه هایی بودند که هنوز ساخته نشده بودند. اما امروزه گوشیهای هوشمند، تبلتها و هدستهای مخصوص این فناوری مانند Oculus Rift و HTC واقعیت مجازی در معماری را از یک فناوری جدید به یک ابزار معماری ضروری تبدیل کردهاند.
سیر تکامل واقعیت مجازی در معماری
- دهه 1960: گامهای اولیه- صفحه نمایشی که برای اولین بار روی سر ایوان ساترلند قرار گرفت.
- دهه 1990: پیشرفت اولیه- این فناوری در طراحی مدارهای یکپارچه استفاده شد.
- دهه 2000: مدلسازی سه بعدی- معماران شروع به استفاده از واقعیت مجازی کردند.
- دهه ۲۰۱۰: پیشرفت اصلی- دستگاههای هوشمند و هدستهای VR، کاربردهای واقعیت مجازی در معماری را به شهرت و عمومیت رساندند.
فرآیند فنی ایجاد واقعیت مجازی برای معماری
ایجاد یک تجربه واقعیت مجازی برای معماری، شبیه به ساختن دنیایی جدید است. این کار با تخیل گسترده آغاز میشود که با ابزارهای دقیق فناوری اصلاح شده است. کاربرد VR برای معماری فقط مربوط به ساخت مدلها نیست. بلکه در مورد ایجاد تجربیاتی است که در سطح انسانی طنین انداز میشوند و کاربران را به فضاهایی که هنوز ایجاد نشدهاند وصل میکنند. به طور کلی میتوان گفت یک پروژه واقعیت مجازی از زمان خلق تا وقتی که توسط کاربر تجربه شود، شامل مراحل زیر میشود:
مدل سازی: طراحی عناصر معماری
سفر واقعیت مجازی در معماری با نرمافزار مدلسازی سه بعدی آغاز میشود، جایی که معماران و طراحان دیدگاههای خود را به حقیقتی دیجیتالی تبدیل میکنند. FutureLearn مدل سازی سه بعدی را به عنوان “فرایند ایجاد نمایش های سه بعدی از یک شی یا سطح با استفاده از نرم افزار مدل سازی سه بعدی مبتنی بر کامپیوتر” تعریف می کند. فرآیند مدل سازی 3D به شما این امکان را می دهد تا اندازه، شکل و بافت یک شی را به کمک خطوط، نقاط و صفحات تعیین کنید.
مدلسازی نه تنها به زنده کردن ایده های دو بعدی کمک می کند، بلکه می تواند به پروژه های ساخت و ساز در زمان، هزینه، ایمنی و پایداری نیز کمک کند. معماران معمولا جهت تبدیل نقشههای دو بعدی به مدلهای سه بعدی از ابزارهای تخصصی مانند 3DS Max ، Rhino،Revit ،Blender یا Sketchup که امکان ساخت دقیق هر گوشه، شکاف و قرنیز را فراهم میکنند استفاده میکنند.
بافت و نورپردازی: واقعگرایی را از طریق مصالح، متریال و نور اضافه کنید
پروژه های طراحی به شدت بر ابزارهای بصری که ویژگی ها و فضای کلی پروژه را نشان می دهند، متکی هستند. بنابراین پس از مدلسازی، این ساختارهای دیجیتال به موتور رندرگیری مخصوص وارد میشوند. نرم افزارهای رندر جهت ایجاد واقعیت مجازی برای معماری، مدل سه بعدی را به تصویر تبدیل میکنند تا حقیقی تر و قابل درکتر باشند. گاهی اوقات تصاویر آنقدر واقع گرایانه هستند که تشخیص این که آیا آنها یک تصویر معماری دیجیتال (تجسم سه بعدی) هستند یا یک عکس از ساختمان تمام شده بسیار دشوار است. این موضوع در استفاده از VR در طراحی داخلی ساختمانها نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.
واقعیت مجازی در معماری سبب شده است تا اغلب با کلیک کردن روی دکمهای به طور خودکار یک مدل را به تصاویر سه بعدی تبدیل و یک رندر را به راحتی ایجاد کنید. شما میتوانید عناصر مختلفی مانند نور، متریال، نور خورشید، پوشش ابری و سایر موارد را برای دستیابی به جلوه های بصری مورد نظر تنظیم کنید. و فضاها، مصالح و نور را به گونهای تجربه و درک کنید که گویی به صورت فیزیکی در ساختمان حضور دارید.
تعامل: عناصری را برنامه ریزی کنید که به اقدامات کاربر پاسخ دهند
اما شکوفایی نهایی شامل برنامهریزی عناصر تعاملی است. بنابراین جهت استفاده از واقعیت مجازی برای معماری انتخاب یک موتور رندرگیری پیشرفته که در تولید تصاویر حقیقی و محیط های دقیق توانایی داشته باشد بسیار مهم و تاثیرگذار است. قابلیتهای رندر پیشرفته، پشتیبانی از نور پویا، و رندر مبتنی بر حضور به توسعهدهندگان کمک میکند تا تجربیات همهجانبهای ایجاد کنند.
درهایی که با نزدیک شدن شما باز میشوند، صدای آب در فواره نزدیک، بازی نور از طریق پنجره ها و بازشوها، همه جزییات واقعیت مجازی برای معماری هستند. واقعیت مجازی برای تجربهای فراگیر طراحی شده که شامل ابزارهای انیمیشن جامعی مانند Sequencer برای محتوای سینمایی و یک چارچوب هوش مصنوعی برای برنامه نویسی رفتارهای پیچیده شخصیت است.
بهینه سازی: مطمئن شوید که محیط در دستگاه های مختلف به خوبی اجرا میشود
فناوری واقعیت مجازی به دلیل انعطاف پذیری و کیفیت بالا به طور گسترده ای در صنایع مختلف فراتر از بازی، مانند فیلم، معماری، خودروسازی و تولید مجازی استفاده میشود. بنابراین موتور رندرگیری که جهت تولید تصاویر واقعیت مجازی استفاده میشود باید ترکیبی از گرافیک پیشرفته، ابزارهای ساده، اسناد گسترده، پشتیبانی خوب و قابلیتهای چند پلتفرمی باشد که بتواند طیف گسترده ای از پلتفرمها، از جمله رایانه شخصی، کنسولها، دستگاههای تلفن همراه، AR و VR را پشتیبانی کند.
در حوزه ساختمان نیز توسعه دهندگان واقعیت مجازی برای معماری باید بتوانند چندین پلتفرم را مورد هدف قرار دهند تا هم دامنه مخاطبان خود را گسترش دهند و هم از لحاظ کیفیت ارائه جز سردمداران توسعه دهندگان این محصول باشند.
استقرار: تهیه و ارائه VR
در این مرحله تیم طراحی طی یک جلسه طرح را به کارفرما و سایر ذینفعان ارائه میدهد. به لطف فناوری واقعیت مجازی در معماری اعضای تیم از مکانهای مختلف میتوانند در یک فضای سهبعدی حقیقی با یکدیگر تعامل داشته باشند و تصمیمات طراحی را در زمان حقیقی بگیرند. کاربران با استفاده از هدست و دستکشهای واقعیت مجازی، میتوانند تورهای تعاملی و غوطهوری را در طرح پیشنهادی داشته باشند. همچنان که کاربر در طراحی غوطهور و درحال کاوش فضا است، طراح توضیحات تکمیلی مربوط به جزییات طرح را ارائه میدهد و کاربر در لحظه میتواند تمامی توضیحات و جزئیات طراحی را در واقعیترین حالت ممکن لمس، درک و نقد کند.
واقعیت مجازی برای معماری، این رویکرد مشارکتی ارتباطات کارآمد را تقویت میکند، کار تیمی را افزایش میدهد و سهامداران را قادر میسازد تا بازخورد فوری ارائه دهند. واقعیت مجازی برای معماری ابزار قدرتمندی برای سادهسازی فرآیند طراحی و حصول اطمینان از همسویی همه طرفها با اهداف پروژه است.
بنابراین سازندگان و مدیران پروژه از طریق واقعیت مجازی برای معماری میتوانند در یک فضای دیجیتالی بدون ریسک پروژه را از ابتدا تا انتها تجسم کنند، چالش های بالقوه، نقص های طراحی و نگرانی های ایمنی را شناسایی کنند. با شبیهسازی فعالیتهای ساختوساز، کارگران میتوانند وظایف پیچیده را تمرین کنند، مسائل مدیریت منابع را ارزیابی کنند و گردشهای کاری را اصلاح کنند.
سؤالات متداول
-
چگونه واقعیت مجازی برای معماری میتواند به بهبود تجربه مشتریان در صنعت معماری کمک کند؟
واقعیت مجازی، به مشتریان امکان میدهد تا به طراحیها به صورت فعالانه و تعاملی دسترسی داشته باشند، که این امر باعث بهبود درک و رضایت آنها از طرحها میشود.
-
آیا تکنولوژی VR یک فناوری جدید است؟
خیر، کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای معماری از سالها پیش در حوزههای مختلف فناوری، از جمله معماری، مورد استفاده قرار میگرفته است.
-
چه امکاناتی از واقعیت مجازی در معماری برای معماران و مشتریانشان به دست میآید؟
استفاده از واقعیت مجازی برای معماری به طراحان امکان میدهد تا طراحیها را به صورت سهبعدی واقعگرایانه بررسی کرده و جزئیات طرح را به دقت بررسی کنند. همچنین، این فناوری به مشتریان امکان میدهد تا به طرحها به صورت تعاملی دسترسی داشته باشند و با جزئیات طراحی آشنا شوند، که این امر باعث افزایش شفافیت و رضایت مشتریان میشود.